Lättlurad kalle koskit!

Det bara kryper i kroppen på mig... Jag är lurad.. Jag får inte en enda krona i sjuklön av sjukkassan.

Läkaren vägrar skriva ett sjukintyg bakåt i tiden. Bara om sjukkassan går med på det. Öhh, jag fattar ingenting..

Så här va det:

Jag ringde ju vårdcentralen när jag "kraschade". Fick tid hos kurator och läkare. När kuratorn får läsa om anledningen till min krasch så tycker hon att jag ska gå via företagshälsovården. Ja, absolut, inga problem från min arbetsgivare. Och dessutom drivs både vårdcentralen och företagshälsan av samma bolag, så det borde ju gå hur bra som helst.
Jag hade fått tid hos en läkare som inte tillhör företagshälsans stab. Men det skulle inte heller vara några problem.. Fast det blev det.
Jag hörde av mig via mail till min läkare, en dag innan min senaste sjukskrivning gick ut. Där påpekar jag att vi borde träffas och prata om min eventuella fortsätta sjukskrivning. Men får inget svar direkt, så jag får höra av mig igen. Däremellan träffar jag även kuratorn och på henne låter det som att det inte ska vara några problem att läkaren ska skriva sjukintyg bakåt i tiden. Han är ju så väl insatt i ärendet.
Nästa svar jag får av läkaren är att hans råd till mig är att boka en telefontid med honom. Sagt och gjort.
När han då ringer upp på vår telefontid, så säger han att han inte kan skriva sjukintyg bakåt i tiden, å "hur tänkte du då?" fråga han mig... Fy fan, jag får en sån klump i magen..
Sen säger han oxå att han inte kan ha en telefontid som underlag för sjukskrivning... Men??? Va fan!! Det va ju HAN som rådde mig till det!!

Nu så här efteråt så är det ju så lätt att vara efterklok.. Jag skulle naturligtvis ha bytt till företagsläkaren! Det här känns förjävligt!
Hade jag vetat att det skulle va så krångligt att få ett sjukintyg i efterskott... så hade jag självklart bokat tid hos vilken läkare som helst! Jag frågade till och med i första mailet om någon annan läkare hade tagit hand om mitt ärende eftersom min nuvarande läkare verkade vara bortrest lite nu och då!

Nä, man skulle hamnat i gipsvagga istället!! Då blir man kallad till läkare och har någon slags uppföljning på sin sjukperiod. Men när det handlar om psykisk ohälsa så ska man vara raketforskare och kunna allt om alla regler..
Men jag orkar ju inte... jag orkar inte kriga.. så fort jag tänker på detta så kommer tårarna, men jag är arg samtidigt.. men för svag för att ta sån här fajter...

Jag bävar till min man får reda på detta.. törs inte säga nåt... men måste förstås göra det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0